انجمن مهندسی علوم وصنایع غذایی دانشگاه سنا

آغاز سال تحصیلی جدید را به تمامی دانشپذیران، اساتید محترم،پرسنل و همچنین اعضای محترم انجمن علمی دانشگاه سنا تبریک می گوییم.

 

((انجمن علمی دانشگاه سنا))

  ((مهندسی علوم و صنایع غذایی))





تاريخ : برچسب:,
ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

یونانیان باستان صمغی به نام mastiche را که از درخت mastic تهیه می‌کردند، می‌جویدند، مردم کشورهای مختلف جهان موادی مانند آدامس را از صمغ و برگ گیاهان و علف به دست می‌آوردند و از آن موادی مانند آدامس‌های امروزی می‌ساختند.

گویا آدامس، قدمتی 5‌ هزار ساله دارد. این را دانشمندان انگلیسی چندی پیش طی حفاری‌های باستان‌شناسی کشف کرده‌اند. همین چند هفته قبل، یک دانشجوی باستان شناسی با حفاری در منطقه‌ای در غرب فنلاند، یک قطعه آدامس مربوط به 5هزار سال پیش را کشف کرد که از صمغ کاج ساخته شده است.

 

بقیه در ادامه مطلب ....



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

مقدمه:

سس، مایع غلیظی است که برای طعم و مزه دادن به انواع غذاها، سالاد، اردور یا جذاب نمودن ظاهر غذا به کار می‌رود. زمانی که سس به مواد غذایی اضافه می‌شود، خواص حسی ما را تغییر یا تشدید می‌نماید. بعضی از سس‌ها، در مرحله‌ی آماده‌سازی مواد غذایی استفاده می‌شوند، ماریناد‌ها از جمله محصولاتی هستند که در این طبقه بندی قرار می‌گیرند. به طوری که قبل از پخت مقدار مشخصی عطر را به ماده غذایی منتقل می‌کنند.

 

بقیه مقاله در ادامه مطلب ...

 

 



ادامه مطلب...

تاريخ : برچسب:,
ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

مقدمه:

وقتی حسابی تشنه اید یا زمانی که غذایی میل می کنید تمایل دارید نوشیدنی مصرف کنید ؟ آیا از خواص هر کدام خبر دارید؟ 
نوشابه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی های دنیاست و مصرف آن هر روز بیشتر می شود. حتی کودکان هم مقدار زیادی نوشابه مصرف می کنند و نوجوانان و جوانان در تمام دنیا، میل و رغبت زیادی به مصرف آن نشان می دهند. ولی آیا این سؤال در ذهنتان پیش آمده است که؛ این نوشیدنی چقدر مفید است یا چقدر ضرر دارد؟ مصرف این میزان قند و کالری موجود در آن ومصرف کافئین، بدون وجود هیچ گونه مواد مغذی در نوشابه چه اثری بر بدن شما دارد؟

 

تاریخچه نوشابه سازی :

تاریخچه نوشابه سازی اساساً به زمانی بر می گردد که بشر علاوه بر مصرف آب آشامیدنی می توانست از افزودن موادی چون طعم دهنده ها و شیرین کننده ها به آب ، شربت های متعددی را تهیه کند. بعدها که مصرف شیرین کننده ها متداول گشت ایرانی ها طعم دهنده هایی نظیر  لیمو ، آلبالو ، زرشک ،آلو ، انجیر و بسیاری از عرقیات نظیر نعناع ، آویشن ، بهار نارنج و غیره را بطور طبیعی در نوشیدنی ها مصرف می نمودند . اما متاسفانه تکنیک استفاده از عرقیات و استخراج اسانس از آن که در حقیقت امولسیون طعم دهنده در آب است ، تا امروز در ایران پیشرفتی نکرده است .

 

بقیه مقاله در ادامه مطلب....

 

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

مقدمه :

نقش و اهمیت کتاب و کتابخوانی از روزهای اول زندگی و کودکی و در محیط خانه و خانواده شروع می‌گردد و تا عالیترین سطح تحصیلات دانشگاهی و بلکه در همه زمینه ها و مراحل مختلف زندگی نمود پیدا کرده و برجسته می باشد. در دنیای امروز کتاب می تواند به عنوان یک وسیله مطمئن و کار آمد در بهینه سازی فضای فرهنگی جامعه مورد استفاده قرار گیرد. تجربه جهانی نشان می دهد که رشد و توسعه تمدن ها، ریشه در رشد فکری و فرهنگی هر جامعه دارد و بدون رشد فرهنگ کتابخوانی در جوامع، نمی توان به رشد هیچ تمدنی دل خوش کرد. باید تأکید کرد که علیرغم رشد رسانه های گوناگون جمعی تاکنون هیچ رسانه ای نتوانسته است نقشی را که کتاب در رشد تمدنها داشته است، ایفا نماید.

بقیه در ادامه مطلب...



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

مقدمه :

یکی از مهمترین مشکلات و چالش های نگران کننده آینده بشر موضوع تامین احتیاجات غذایی است که ذهن مسئولین بخشهای مختلف خصوصا” صنعت ، کشاورزی و بهداشت را به خود مشغول کرده است .

از سوی دیگر آلودگی و فساد مواد غذایی نیز خود تبدیل به یک معضل جهانی شده در حالی که بالا بودن شاخص سطح سلامت افراد یک جامعه در گرو حفظ ایمنی ، بهداشت و کیفیت مواد غذایی تولیدی و عرضه شده می باشد .

 

اهمیت کنترل مواد غذایی

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سالانه حدود  2درصداز 2/2 میلیون کودک زیر 2 سال در اثر بیماری های اسهالی جان خود را دست می دهند که علت عمده آن آلودگی غذا و آب آشامیدنی می باشد.

بقیه در ادامه مطلب....

 

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

شرکت بازرگاني مهرگان نماينده محصولات معتبر در صنايع غذايي - آرايشي بهداشتي و ... براي گسترش سازمان فروش خود با شرايط و مزاياي عالي دعوت به همکاري مينمايد.

 

 

براي ديدن کامل آگهي به ادامه مطلب برويد...

 

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

مقدمه

تکنولوژی قند یکی از صنایع مادر غذایی بوده که یک محصول استراتژیک محسوب می گردد. قند و شکر از نیشکر و چغندرقند تهیه می شوند. مزیت نیشکر نسبت به چغندرقند در این است که میزان برداشت ان در هکتار بیشتر است. و چون کشت چغندرقند به علت مشکلات کم ابی کم است از اهمیت بیشتری برخودار می شود و تفاوت کارخانه نیشکر و چغندرقند در مرحله اول یعنی شستشو، خرد کردن است. و تفاوت زیادی نسبت به هم ندارند.

بقیه مقاله در ادامه مطلب....

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

تاریخچه کارخانه:

کارخا نه کشت وصنعت شمال با بیش از 30 سال سابقه کار یکی از بزرگترین تولید کنندگان روغن می باشد که در شمال کشور در کیلو متر 15 جاده ساری – نکا واقع که بیش از 40 هکتار از اراضی این منطقه را به خود اختصاص داده است.  میزان تولید در این مجموعه به 750 تن در روز می رسد. محصولات این کارخانه به صورت روغن های نباتی هیدروژ نه در ظرف فلزی و پی ای تی با ظر ف های 450،900،1250،. . . و به صورت روغن های مایع و ا فتا بگردان و سویا و کلزا در احجام 750، 900و . . . سی سی تولید میشود . از تولیدات ان روغن جامد هیدروژنه جهت مصرف قنادی و مصارف خاص و تولید کره گیاهی مارگارین می باشد .نام های تجاری محصولات این کارخانه با نام غنچه ، گلچه، لتکا و خزر می باشد. محصولات جانبی کارخا نه شامل صابون ، خمیر صابون ،اسید چرب و گاز هیدروژن با خلوص بالا است.  از قسمت های مختلفی ( استرکشن . پالایش و ازمایشگاه و. . . ) تشکیل یافته است. حداقل فضای هر قسمت از کارخانه چشم ا نداز حدود 2000 متر ویا حتی بیشتر می باشد.

ضوا بط و مقررات اداره استا ندارد برای تولید کنندگان روغن:

هدف از تدوین این استاندارد تعیین مشخصات و بسته بندی و نشا نه گذاری و نمو نه برداری و روش های ازمون روغن های خوراکی مصرف خا نوار است.دامنه کاربرد این استاندارد برای مصرف در پخت و پز و سایر مصارف خانگی به غیر از سرخ کردن می باشد .مدارک الزامی زیر حاوی مقررا تی است که در متن این استا ندارد به ا نها ارجاع داده شده است.بدین ترتیب جزئی از این این استاندارد محسوب می شود . ا ستفاده از مراجع زیر برای کاربران این استاندارد الزامی است.

بقیه مقاله در ادامه مطلب....

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

پيشگفتار

 آئين كار فرآيند انجماد مواد غذايي و عرضه آن كه بوسيله كميسيون فني نگهداري مواد غذايي در سرد خانه زير صفر تهيه و تدوين شده و در هشتادمين كميته ملي استاندارد فرآورده‏هاي كشاورزي و غذائي مورخ 68/8/30 مورد تائيد قرار گرفته , اينك به استناد ماده يك قانون مواد الحاقي به قانون تأسيس مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مصوب آذرماه 1349 به عنوان آئين كار رسمي ايران منتشر مي‏گردد .
 
بقیه مقاله در ادامه مطلب...


ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

مطالعات قبل از اجراي طرح


در مبحث طراحي كارخانجات، قبل از هر اقدامي از جمله خريد زمين، احداث بنا و... نياز است كه مطالعات گسترده اي را در زمينه توليد كالاي مورد نظر انجام دهيم، از جمله: شناخت ويژگي هاي محصول، مطالعه بازار مواد اوليه، بازارمصرف، ميزان واردات و صادرات محصول، ميزان توليد محصول در كشور خصوصا در شعاع بازار مصرف مورد نظر، تكنولوژي توليد، ميزان و نوع ماشين آلات، كليه تجهيزات و تاسيسات مورد نياز، و مواردي مشابه فوق است كه پس از انجام مطالعات فوق، در صورتي كه جواب هاي مثبت دريافت نموديم، مراحل بعدي واحد صنعتي را بررسي مي نماييم...

بقیه مقاله در ادامه مطلب...



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

1-  مسئول فني بايد به صورت فعال در ساعات توليد و بسته بندي در کارخانه حضور داشته باشد و امور مربوطه را نظارت وسرپرستي نمايد در غير اينصورت پروانه اش به مدت سه ماه لغو مي گردد . در صورتيكه مسئول فني در دوره هاي آموزشي، سمينارها و گردهمايي مسئولين فني شرکت مي نمايد، لازم است موضوع با هماهنگي دانشگاه علوم پزشكي مربوطه بوده و منحصرا با تعيين جانشين موسسه اجازه فعاليت دارد.

 2-  ابلاغ به موقع جهت تمديد پروانه هاي ساخت به مدير عامل کارخانه و در صورت عدم اقدام وي مراتب را به اداره نظارت برمواد غذايي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي دانشگاه مربوطه گزارش نمايند.

بقیه در ادامه مطلب...

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

حفظ و نگهداری مواد غذایی بوسیله تخمیر یکی از قدیمی ترین روش هاست. مثال رایج آن تخمیر شیر به وسیله مخمرهای مولد اسد لاکتیک است که به میزان قابل توجهی در تولید فرآورده های تخمیری شیر مثل ماست، پنیر، خامه ترش، کفیر و غیره مورد استفاده قرار می گیرد

 مقدمه :


 حفظ و نگهداری مواد غذایی بوسیله تخمیر یکی از قدیمی ترین روش هاست. مثال رایج آن تخمیر شیر به وسیله مخمرهای مولد اسد لاکتیک است که به میزان قابل توجهی در تولید فرآورده های تخمیری شیر مثل ماست، پنیر، خامه ترش، کفیر و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

بقیه مقاله در ادامه مطلب...

 

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی
 
 
آگهی استخدام در یکی از بزرگترین شرکت های فعال در تولید مواد غذایی آماده و نیمه آماده
 
 
برای دریافت اطلاعات به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

حسین توکلی خبر داد: کلید تصحیح سوالات کارشناسی ارشد 92 تمامی 133 کد رشته امتحانی آزمون کارشناسی ارشد 92 یکشنبه 29 بهمن ماه از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org منتشر می شود.

و همچنین یاد آور شد سوالات ارشد 92 برروی سایت سازمان سنجش قرار نخواهد گرفت.

نتایج کارشناسی ارشد 92 در قالب کارنامه تنظیم شده و در فاصله 15تا19 اردیبهشت ماه 92 اعلام می شود؛ نتایج نهایی نیز نیمه اول شهریورماه اعلام خواهد شد.

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

  1. برنج با اشغال 150 میلیون هکتار و متوسط 5/3 تن در هکتار در میان مهمترین غلات جهان ردیف دوم را به خود اختصاص داده است .
  2. برنج بین عرضهای 45 درجه شمالی تا 40 درجه جنوبی بهترین رویش را دارد.
  3. برنج به جنس oryza ، قبیله oryzeae و خانواده graminae تعلق دارد.
  4. اکوسیستم های رشد برنج به سه بخش : فاریاب، زمین های مرتفع دیم و زمین های پست دیم تقسیم می شود.
  5. به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

سوسیس و کالباس فرآورده هایی غیر بومی و غیر سنتی هستند . تکنولوژی این فرآورده در سال 1928 میلادی توسط یک روسی به نام افوناسیو به ایران وارد گردید . در سال 1310 تولید این فرآورده به صورت خانگی شروع و در سال 1317 اولین واحد صنعتی توسط آرزومانیان تاسیس و در سال 1338 واحدی توسط میکائیلیان شروع به کار نمود .

 امروزه انواع مختلفی فرآورده مانند کالباس تازه دودی خشک و نیمه خشک مارتادلا لیونر، سوسیس آلمانی و بلغاری در واحدهای فرآورده های گوشتی ایران که تعدادشان در حدود 160 واحد تولیدی می باشد تهیه می شود .

 

بقیه در ادامه مطلب....

 

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

 مهلت انتخاب رشته تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد که از چهارشنبه 22 آذر آغاز شده بود و تا امروز ادامه داشت، تا ساعت 24 سه‌شنبه 5 دی‌ماه تمدید شد.

افراد حاضر در جلسه کارشناسی ارشد سال 91 که در مرحله نخست اعلام نتایج موفق به پذیرش در واحدهای دانشگاه آزاد نشده‌اند یا افرادی که در مرحله دوم اعلام نتایج پذیرفته شده‌اند و در واحد دانشگاهی محل پذیرش نام نویسی نکرده‌اند، تا سه‌شنبه مهلت دارند انتخاب رشته کنند.  داوطلبان واجد شرایط تا سه‌شنبه فرصت دارند تا با مراجعه به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد، به نشانی www.azmoon.org، کارت اعتباری 12 هزار تومانی، تهیــه و انتخاب رشته کنند. داوطلبان می‌توانند 10 کد رشته را بر اساس علاقه، انتخاب و در سایت نام نویسی کنند.


منبع : خبرگزاری فارس



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

  شب یلدا مـقـالـه در مـورد شـب یـلـدا

 

ایرانیان از دیرباز پایان فصل خزان و فرا رسیدن سرما و دگرگونی رنگ زمین از زردی خزان به سفیدی عشق و محبت را  در شبی بلند و مهربان گرامی می‌دارند.

با یلدا واپسین ساعات خزان گذر می‌کند و صدای پای زمستان با سوزی سرد اما نوازشگر به گوش می‌رسد. نفس گرم شب یلدا و دور هم نشستن، سوز سرما را از یادها می برد.

یلدایتان پرخاطره باد !

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

از آنجا که کسب درآمد یکی از دغدغه های اصلی و مهم در زندگی شده لازم دونستم که تجربه خودم رو که در این چند ماه خیلی بهم کمک کرد، در اختیار شما قرار بدهم.

 من با تکیه بر خداوند و باپشتکار خودم تونستم بهترین راه رو پیدا کنم و خیلی هم دوست دارم که شما رو در جریان این امر قرار بدم.

اگه شما از اینترنت برای چت ، دانلود ، تفریح و سرگرمی استفاده می کنید باید گفت وقت خود را بیهوده تلف می کنید زیرا یکی از بهترین منابع مالی را از دست داده اید هم اکنون افراد بسیار زیادی در ایران هستند که از طریق اینترنت کسب درآمد و امرار معاش می کنند شما با استفاده از تجربیات من می توانید با مفاهیم کسب درآمد از اینترنت آشنا شوید و....

به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

مرکز آزمون دانشگاه آزاد از آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد 92 دانشگاه آزاد از اواخر دی ماه خبر داد. اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد 92 دانشگاه آزاد در اواخر دی ماه، گفت: حذف کنکور شامل حال رشته‌های دوره کارشناسی ارشد نمی‌شود.

اطلاعات تکمیلی در ادامه مطلب...

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

مقدمه :

نان به عنوان یکی از ارکان اصلی تأمین احتیاجات غذایی انسان در طول تاریخ از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است . بشر از بدو شروع دوره کشاورزی گندم را به عنوان محصول اصلی کشاورزی کشت می کرده و هر روز سعی در تکامل این راه داشته است. وهمواره درخلال کاشت و برداشتهای متعدد اصلاح بذر و مکانیزه کردن را مد نظر داشته و خواهد داشت .

در سالهای اخیر گندم به عنوان یک ماده غذائی اصلی ارزشی بالاتر از دیگر مواد اولیه پیدا کرده است نقش نان در تغذیه تأمین انرژی و مواد غذایی منجمله ویتامین است . در چند سال اخیر مصرف نان به دلایل متعدد از جمله بالا رفتن هزینه سایر مواد غذایی افزایش قابل ملاحظه ای یافته است . بدیهی است با توجه به محدودیت منابع و عدم امکانات تأمین مواد غذایی می بایست جهت رفع نیازهای تغذیه ای مردم و بویژه اقشار کم درآمد از ساده ترین این روش جهت تأمین مواد مورد نیاز آنها استفاده کرد .

یکی از این راهها تهیه نان های مخصوص و غنی شده با پروتئین ، املاح و ویتامین ها می باشد . تهیه نان خوب نیاز به اطلاعات دقیق در شناخت آرد ، روشهای تهیه خمیر و عمل آوری آن سیستم پخت دارد . علاوه بر این بسته بندی و سر انجام نگهداری صحیح نان می تواند زمینه های لازم را جهت تقلیل ضایعات فراهم آورد و در نتیجه حرکت به طرف خود کفایی در تولید و صرفه جویی در مصرف گندم را تسهیل و در نتیجه از خروج مقادیر متنابهی ارز از کشور جلوگیری به عمل آورد .

بقیه مقاله در ادامه مطلب...

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

مقدمه

از بین دام های اهلی شاید هیچ یک به اندازه ی گاو در سراسر دنیا گسترش پیدا ننموده است، به طوری که این حیوان در مناطقی با اقلیم های کاملاً متفاوت از یکدیگر و با شرایط اقتصادی مختلف پرورش داده می شود. تولید شیر در این حیوان صفت اصلی و عمده در صنعت پرورش گاو شیری به شمار می رود به نحوی که بخش عمده ی درآمد گاوداران در یک واحد پرورش گاو شیری از طریق فروش شیر تأمین می گردد...

بقیه مقاله در ادامه مطلب...

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

نخستین تولید كنندگان تبلت ایرانی

 

در خدمت سه مدیر محترم شرکت تعاونی دانش بنیان اسپیناس هستیم. لطفاً هر کدام از دوستان به ترتیب خود را معرفی نمایید.

احسان خزایی: متولد 1370 هستم و در شهر کرج به دنیا آمده‌ام. در حال حاضر در رشته طراحی صنعتی دانشگاه تهران مشغول تحصیل هستم. تقریباً 4 سال است که عضو بنیاد علمی نخبگان هستم. اولین اختراع من در سال 1386 به ثبت رسید. تاکنون 13 اختراع به ثبت رسانده‌ام. آخرین اختراع من در سال 1389 دستگاه قرآنی و تبلت بود.

اولین اختراعم یک سامانه مکانیزه و دیجیتالی است که با همکاری آقای محب علی در سال 1386 آماده شد. این سامانه کلیه کارهای مربوط به هتل‌ها و رستوران‌ها را برای سفارش‌گیری و ارسال غذا به صورت اتوماتیک با کمک نرم‌افزار رایانه ای و یک ربات هوشمند انجام می‌داد.

امیر محب علی نژاد: در سال 1371 در تهران متولد شدم. دانشجوی دانشگاه امیرکبیر تهران در رشته برق هستم. از سال 1389 مدیریت بخش نرم افزار و سخت افزار شرکت تعاونی دانش بنیان بر عهده اینجانب است.

شادی قادری: کارشناس طراحی صنعتی. تاکنون چندین اختراع داشتم ولی به علت مشکلات پیش رو، هنوز نتوانسته‌ام اختراعاتم را به ثبت برسانم. از اختراعاتم طراحی یک ماوس برای طراحان بود که نیاز کاربر به کیبورد را حذف می‌کند. یک طراح می‌تواند کلیه نیازهای حرفه‌ای خود را برآورده کند. همچنین طراحی یک اتو مخصوص هتل را داشتم. به طور کلی سعی کرده‌ام طراحی‌های خود را به صورت خاص انجام بدهم و کلیت نداشته باشد. اعتقادم بر این است که کشور ما برای پیشرفت نیازمند این است که اختراعات به صورت مخصوص و هدفمند پیگیری شوند. در تبلت‌های تولیدی شرکت نیز تلاش بر همین موضوع است. در ابتدا سعی کردیم که نمونه های عام‌تری داشته باشیم، زیرا پشتوانه مالی نداشتیم. اما در حال حاضر تلاش می‌کنیم برای قشرهای مختلف، دانشجویان، طلاب و ... نرم‌افزار طراحی کنیم. حتی در حال طراحی سایت‌های مختلف هستیم تا کاربری آن برای افراد مختلف، آسان‌تر شود.

بقیه در ادامه مطلب ...

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

مشاورعالی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به برگزاری همزمان آزمون دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل سال 1392 و هجدهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور، به تشریح جزئیات برگزاری این آزمون پرداخت.
ˈحسین توکلیˈ روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: ثبت نام برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد سال 1392 و هجدهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور از نهم تا شانزدهم آبان ماه جاری انجام می شود.
وی با بیان آنکه مدارک ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد امسال در باجه های پستی توزیع نخواهد شد، گفت: تهیه مدارک ثبت نام این آزمون صرفا به شیوه اینترنتی و از طریق پایگاه سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org امکان پذیر است.

بقیه در ادامه مطلب...

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

مقدمه:

اسـاسـا بخـش مهـمی از بسـیاری ازاقـلام غـذایی را آب تـشکـیل مـیدهـد به عـلاوه آب دارایویژگیهای خاص وکم نظیری است که شرایط و عملکرد مخصوصی را در سیستمهای غذایی بوجـود می آورد آگاهی از این ویژگـیها به خصوص در صـنایع غـذایی دارای اهمـیت بسیـار زیادی می باشـد.آب مهـمترین عـامل در کـنتـرل فسـاد میـکروبی و آـنزیمی در مـواد غـذایی است. فساد مواد غذایی سالیانها خسارات زیادی بر تولید کنندگان وارد می آورد که متاسفانه بالاترین این رقم متوجـه کشـورهای جهان سوم است که در تولیـد و کـنترل کیفی محصولات بنحو صحیح از تکنولوژی استفاده نمی کنند.

بقیه مقاله در ادامه مطلب...

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

 
بطور كلي در عمل كنسرو سازي جهت نگهداري مواد غذايي :   

 

1- عوامـل بيماري زاي احـتمالي موجود در مـواد غذايي توسط حرارت از بین رفـته و یا غیرفعال می شوند. 
2- با قوطي كردن مواد غذايي (بسته بندي ماده غذايي) از آلودگي ثانوي آنها جلوگيري می شود بطوریکه .... 
 
                         

بقیه مقاله در ادامه مطلب ....

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

مشاور عالي سازمان سنجش از آغاز زمان ثبت‌نام آزمون كارشناسي ارشد 92 در آبان ماه خبر داد. دكتر حسين توكلي در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه ثبت‌نام آزمون كارشناسي ارشد از نهم تا 16 آبان ماه انجام مي‌شود، اظهاركرد: داوطلبان مي‌توانند در مهلت مذكور به سايت سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org، مراجعه كنند.

 توكلي با اشاره به تصويب تغيير زمان برگزاري آزمون كارشناسي ارشد، گفت: آزمون كارشناسي ارشد 92 در طي روزهاي 18 تا 20 بهمن ماه برگزار خواهد شد.

 در همين رابطه نادري‌منش معاون آموزشي وزارت علوم در گفت‌گو با ايسنا در خصوص نحوه برگزاري و ظرفيت پذيرش آزمون كارشناسي ارشد 92، گفت:‌برنامه وزارت علوم افزايش اين ظرفيت است.

 

سرویس: دانشگاه و حوزه - آموزشي خبرگذاری ایسنا



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

 

آغاز سال تحصیلی 92 - 91 را به تمامی دانشپذیران و اسـاتیـد محترم، پـرسـنل و هـمـچنیـن اعـضای محتـرم انـجمـن علـمی دانـشگاه سنـا تـبریک می گوییـم.

 

                                            (انـجمن علـمی دانشـگاه سنــا)

                                               (مهندسی علوم و صنایع غذایی)





ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

نقش مواد اوليه در محصول كيك

- آرد گندم:
يكي از اجزاي مهم كيك مي باشد كه جز اصلي شكل دهنده به آن استفاده مي شود. چون كيك بايستي داراي بافت متخلخل، حفره هاي ريز با ديواره نازك و حالت اسفنجي باشد، براي ايجاد اين كيفيت نقش اصلي به عهده گلوتن يا پروتئين خاص تشكيل دهنده آرد مي باشد.

-مقدار پروتئين آرد نبايد از حد معيني بالاتر باشد زيرا باعث سفت شدن بافت كيك و افزايش مصرف روغن و شكر مي شود.
مقدار رطوبت آرد 14% میباشد. اگر رطوبت آرد بیشتر باشد در واقع باید گفت تولید کننده آب میخرد و باید هنگام تهیه خمیر آب کمتری به آرد اضافه کرد که این کار بازده را کاهش میدهد.
-همچنين استفاده از آردهاي خيلي ضعيف و كم پروتئين كيك حاصله بافت مطلوب را به دست نخواهد آورد كه براي رفع اين نقيصه از تخم مرغ استفاده مي شود.
در تولید کیک هر چقدر آرد سفیدتر و درصد استحصال پائین تر باشد بهتر است.
بیش از 3000 گونه گندم داریم که در 4 گروه تقسیم میشوند سخت زمستانه ، نرم زمستانه ، سخت بهاره و نرم بهاره  برای تولید کیک گندم نرم بهاره و نرم زمستانه مناسب میباشد .

بقیه در ادامه مطلب...

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

کاربردهای بیوتکنولوژی در صنایع غذایی

مطالعات صورت گرفته نشان داده است که جمعیت جهان تا اواسط قرن حاضر، دو برابر خواهد شد و این در حالی است که اکنون نیمی از کودکان جهان از غذای کافی محروم هستند. همچنین فشار از طرف مصرف‌کنندگان، خصوصاً در کشورهای صنعتی، باعث شده است که تولید محصولات غذایی بطرف استفاده‌ از مواد افزودنی “طبیعی” و بکارگیری روش‌های فرآوری نزدیکتر به روش‌های طبیعی، جهت پیدا کند. نکات، به همراه سایر مزایایی که وجود داشته‌اند، روش‌های بیوتکنولووی در صنایع غذایی را گسترش داده‌اند. با توجه به گسترش صنایع غذایی در کشور ما، آشنایی مختصر با کاربردهای بیوتکنولووی در صنایع غذایی مفید به نظر می‌رسد:

بقیه مقاله در ادامه مطلب...

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی
 
اصول نگهداری مواد غذایی
 
عمر ماندگاری به مدت زمانی پس از تولید فراورده می گویندکه در صورت نگهداری در شرایط تعریف شده ،ویژگی های مطلوب حسی ،شیمیایی ،فیزیکی ویا ویژگی های میکروبی حفظ شده و درنهایت فراورده سالم و مناسب باقی میماند .
 
قرار دادن موادغذایی در یخچال برای مدت طولانی کار بسیار راحتی است اما به خاطر داشته باشید که خوراکی ها ومواد غذایی در یخچال برای همیشه تازه نمی مانند. در این بخش به شرایط و زمان نگهداری مواد مختلف در یخچال اشاره شده است....

 

بقیه مقاله در ادامه مطلب...

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی
رنگ ها
 
قرن هاست که به مواد غذايط و نوشابه ها رنگ اضافه می شود. قبل از اينکه روش توليد رنگ های مصنوعی در سال 1856 کشف گردد, از عصاره های طبيعي حيوانی, گياهی و معدنی استفاده می شد.
جاذبه مواد غذايي حاوی رنگ, اشتها را تحريک کرده و لذت خوردن غذا را افزايش می دهد. همچنين به سهولت می توان نشان داد که رنگ, اهميت زيادی در احساس عطر و طعم دارد. اگر رنگ و عطر و طعم در مواد غذايي با يکديگر هماهنگی نداشته باشند, به احتمال زياد فرد آزمايش کننده غذا, آن را بيشتر از طريق رنگ, مورد ارزيابی قرار خواهد داد تا عطر و طعم واقعی آن.
 
بقیه مقاله در ادامه مطلب ...
 
 


ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی
 
با توجه به ارزش غذایی کیک و کلوچه و با توجه به این که از نظر کالری می‌تواند تأمین کننده قسمتی از انرژی روزانه باشد و هم چنین عمومیت مصرف آن مابین اقشار مختلف و منحصر نبودن این محصول به یک گروه سنی، جایگاه بسیار خوبی را برای مصرف داراست.
 
بقیه در ادامه مطلب ...


ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی
ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

برای دریافت اطلاعات در رابطه با این شرکت به ادامه مطلب مراجعه کنید .......

 

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

برای دیدن آگهی استخدام در گروه صنایع غذایی شیرین عسل به ادامه مطلب مراجعه کنید...

 

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

 

حفظ و نگهداری محصولات غذایی با توجه به رشد جمعیت و کمبود مواد غذایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و روز به روز اهمیت جلوگیری از اتلاف مواد غذایی و طولانی نمودن زمان ماند آنها بدلیل رشد صادرات و بدست آوردن بازارهای پایدار بیشتر نمایان میگردد. معمولا در فراوری میوه ها، تولید کنسانتره و آب آن مورد توجه خاص می باشد، ولی غالبا بازار کنسانتره ها و آب میوه ها در داخل و خارج از کشور دچار نوسانات زیادی می شود و بعلت کوتاه بودن نسبی زمان ماند آن، ضایعات زیاد و خسارات بسیار بالایی را بر تولیدکنندگان آن وارد می سازد به این دلیل تولید پودر میوه موجب جلوگیری از هدر رفتن آن میشود. روش خشک کردن و پودر کردن در صنایع غذایی یکی از بهترین و قدیمی ترین روشهای نگهداری مواد غذائی است.در این روش هزینه عمل آوری نسبت به سایر روشها کمتر بوده و پس از عمل آوری ، نگهداری محصولات نیازی به تاسیسات برودتی و سردخانه و غیره ندارد و محصولات در انبار مناسب قابلیت نگهداری را دارند . یکی دیگر از اولویتهای روش خشک و پودر کردن میوه ها نسبت به سایر روشها کاهش شدید وزن و حجم محصولات است که این امر در مسائل ترابری و حمل ونقل و در زمینه حجم اشغالی انبارها خبلی مقرون بصرفه می باشد. افزایش ماندگاری آنها از طریق کاهش فعالیت آبی و کاهش روند رشد میکروبی آنها از دیگر مزایای این محصولات می باشد. تنها مشکلی که همراه با پودر میوه ها می باشد خاصیت جذب آب و خاصیت ترموپلاستیکی آنهاست که باعث ایجاد مسائلی از قبیل چسبندگی ، کلوخه شدن و مشکل بودن جابجایی بدون بسته بندی مناسب می شود. این موارد با افزودن یکسری از افزودنی ها جهت سهولت خشک کردن و بهبود خواص انتقالی و ذخیره سازی پودر مرتفع میشود. محصولات طرح ،تولید انواع پودر میوه میباشد. از جمله پودر میوه پرتقال، لیمو، موز، توت فرنگی و هلو. این محصولات به صورت پودر نرم در کیسه های پلی اتیلنی یک و پنج کیلوئی بسته بندی میشوند. پودر میوه در صنایع غذائی مورد استفاده قرار میگیرد و در تولید کلیه موادی که طعم ، عطر و رنگ میوه مورد نیاز باشد مصرف میشود.علاوه براین به عنوان پودر نوشیدنی نیز با اضافه کردن آب به آن قابل استفاده میباشد

 برای دانلود فایل به ادامه مطلب بروید.......

 

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

منابع کارشناسی ارشد صنایع غذایی در ادامه مطلب لیست شده است .

برای دیدن به ادامه مطلب مراجعه کنید ........

 

 

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

 

گرایش‌ها و ابعاد مختلف این رشته در کارشناسی ارشد به این شرح می باشد :

بقیه در ادامه مطلب .........

 

 

 



ادامه مطلب...

تاريخ : برچسب:,
ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد